Eller mangel på brugervenlighed, er nok den største barriere for mange nye på internetmarkederne.
Jeg undrer mig stadig over der er så utroligt mange funktioner på QXL, som hverken giver mening ved hjælp af deres navngivning eller brug. Tiderne hvor man læste uendelige vejledninger, uden nogensinde at få svar, er passé. Netop fordi der er så meget ligegyldig viden på internettet - Vi er stopfodret og det ved de godt på internetauktionerne.
Kundeservice kan derfor med en vis sikkerhed udsende standard svar på de mange spørgsmål der stilles dem: "Svaret kan læses i vores ...guide...blah...!".
Derfor skal man have nerver af stål, hvis man har brug for kundeservice.
Når man skriver til dem anden gang, skal man fx udførligt skrive, hvis de skal læse længere end den første linje, ellers sender de gudhjælpemig et lige så ligegyldigt og ubrugeligt svar.
Trendsales, er sådan en hjemmeside hvor man tager sig til hovedet.
Det kan virkelig undre, at det er blevet så populært.
Rundt regnet 80% af hjemmesiden består af reklamer, navigationen er helt ad H til og man skal kende de rette ord for overhovedte at finde frem til varerne. "Basar" heder den side man er kommet for at besøge, men når man trykker vælter den længste flipud af tøsesynonymer ned over skærmen, og hvis man er heldig kan man se hvad der står, uanset reklamerne går amok i fx Firefox, og overtager pladsen fra det man kom efter.
Desværre tror jeg Trendsales har ramt "gåsen" i de fleste kvinder. Der er næsten ingen grænser for, hvor loyale de faste brugere er.
Man kan synes at tonen er bemærkelsesværdig venlig og venskabelig, imellem brugerne når de skriver til hinanden. Noget der faktisk ikke er så almindeligt, hvor der er mange brugere (fx i forums).
Men jeg skal da også lige love for at "Big Brother is watching you" på den side. Sælger man noget der tilnærmelsesvis kunne kvalificere til en overskridelse af deres regler (læs religion), så kommer der i løbet af få minutter en moderator og sletter oplysninger eller lukker annoncen. (en moderator er en ualmindeligt ivrig "superbruger", der uden vederlag bruger værdifuld tid af sit liv, på at se andre efter i sømmene).
Det Trendsales har gjort, er nok nærmere en ufattelig evne til branding og opfølgning på konceptet, end at investere i brugervenlighed og gennemsigtighed.
Jeg kunne bedre lide stedet, før de fik deres egen betalingsmetode - Det havde klædt dem bedre, at anvende px Paypal eller et andet system. Der går noget sekterisk i det, efter min smag.
VIP er det lidt kvalmende navn for at blive udvidet bruger.
Faktisk er det bestemt ikke usandsynligt at der, når nogen opdager denne side, laves modsider der sørger for at mit søgeresultat ikke når op over deres. På forummer er der tyve der svare positivt, hvis én siger et lille pip negativt.
Men Trendsales har helt sikkert ramt deres kundekreds godt, uanset man skal sætte sig ind i religionen før man kan skrive noget, der ikke bliver slettet.
Lauritz er en helt anden type auktion, end de to ovenstående. Her skal man tilmelde sig og så får man et medlemsnummer og en adgangskode, man skal bruge for at byde.
Deres opsætning gør, at det hele virker en lille smugle for seriøst til almindelige mennesker. Men det skal jo nok mime en traditionel auktion.
I hvert fald, er det lidt grænseoverskridende at byde de første par gange (lidt mere end det er på andre sider). I dag er vi vandt til brugernavne og store loginnknapper, men på Lauritz skal man holde styr på et ikke selvvalgt nummer.
Man skal holde tungen lige i munden når man byder, for der løber salær på. Man skal også holde øje med hvilket auktionshus varen står i og at det hele godt kan gå ret stærkt til sidst.
Når man skal afhente varen (eller ud og bese en), så bliver man nemt væk i kæmpehaller uden kundebetjening. Bare det at finde kassen (som tog dankort), var en udfordring.
Min favorit når det gælder brugervenlighed er ikke overraskende dba, når jeg selv vil sælge. Her er indtastningen noget mere brugervenlig. Den minder egentlig meget om QXL´s, men de har fundet ud af det smarte i, at dele processen op i mindre dele. Laver man en fejl på QXL så hopper den til toppen og viser en fejlmeddelelse. Herefter skal man scolle hele siden igennem for at finde den med rødt (ude i siden) markerede fejl.
DBA er dog ikke dumme, selvom den nu er blevet gratis at få køberoplysninger på. Man bliver tæppebombet med tilbud om topplacering, ekstra visninger og de skal komme efter os (og det gør de). At finde knappen (for os dødelige, der bare gerne vil af med skidtet gratis), skal man lige øve sig i.
Som køber synes jeg dog at dba er helt ad H til. Hvis man ikke har et specifikt søgeord, så skal man se meget igennem - Og det har vi jo ikke tålmodighed til mere...
QXL mangler i den grad en funktion, som gør det muligt at sortere på landsdel *
Trendsales skjuler, som tidligere nævnt, hvor varen er - Deres intention er at man bliver så længe som muligt og ser på så mange reklamer som muligt.
Trendsales har en del søgemuligheder, selvom det ligner at alt falder ned i en stor bunke. Fx opdagede jeg forleden at man kunne søge på bukser og specificere hvilken størrelse, hvilket emmervæk er en fordel, når der er mange tusinde annoncer for damebukser.
På Trendsales må man ydermere finde sig i, at ens annonce ingen læsere har, når den når side 2. Den kan nå side to, i løbet af få timer og så må man forfra...
* Hvor er det dog dejligt, at kunne komme med en positiv opdatering af et indlæg. Nu her, halvanden måned efter dette skriv, har QXL udviddet søgefunktionerne, så man nu kan søge på postnumre. Så mangler vi bare, at alle brugere kan postnumrene udenad, så er vi der :-)