Hvilke varer der egner sig til netauktion

Hvad kan man sælge?

Der er faktisk ingen grænser for, hvad der bliver tilbudt på netauktion.
Fx kan man nu også byde på huse og lejligheder - ubeset. Dette kan selvfølgelig ikke anbefales.
Hvis man gerne vil sælge sit hus, er det fint også at sætte det på qxl, det er faktisk gratis i denne kategori.
Men det man bør gøre er så, at sætte det til en fast pris - Altså Køb nu for 1krone (som selvfølgelig ikke skal betales). Så kan man "sælge" varen 20 gange, og sende eventuelle "købere" et link til en nærmere beskrivelse af boligen - fx den ejendomsmægleren har på nettet.

Det er mit indtryk at der er flest problemer med kategorien elektronik.
Her falbydes en del hælervare. Derfor skal man gøre sig ekstra umage i sin beskrivelse, hvis man ønsker at sælge fx en mobiltelefon eller bærbar computer. Hvis du ikke har den oprindelige kvittering (hvilket er optimalt at skrive allerede i auktionsteksten), så skriv at du vil udfærdige en eller anden form for købskontrakt.
Jeg havde fx selv en cykel jeg havde købt på et loppemarked. På dette loppemarked fik jeg et bevis på, at den ikke var meldt stjålet hos politiet. Da jeg senere selv skulle af med cyklen, var dette bevis bortkommet. Jeg skrev så cyklens stelnummer på en seddel, hvor jeg underskrev at jeg hermed solgte denne cykel.
Ved en anden lejlighed har jeg selv skullet købe en børnecykel brugt - da ringede jeg til politiet og fik oplyst at stelnummeret ikke var meldt stjålet.
Man kan altså også sikre sig selv som køber.

Det kan godt virke lidt tilfældigt hvad der kan betale sig at sælge. Fx er der meget få købere til børnetøj, mens det er nemmere at komme af med gamle møbler til en rimelig pris. Måske har finanskrisen ændret lidt ved dette, men det kan jeg ikke rigtig vurdere - Min umiddelbare fornemmelse er, at det hele er blevet lidt billigere.

Det er meget forskelligt hvor meget tid man gidder at bruge på auktioner. Generelt vil jeg fraråde at tro man kan leve af det. Der er ret meget arbejde omkring opsætning og indtastning, når man opretter en auktion og de fleste købere ved godt nogenlunde hvad tingene skal koste. Man skal derfor gøre det fordi det føles godt ikke at smidde tingene væk, eller fordi man er ligeglad med at timelønnen bliver ussel.

Noget der er virkelig velegnet at bruge internetauktionerne til, er fx slidte designklassikere. Jeg oplevede engang en bekendt være nød til at sælge sin "svanestol". Vi fik heldigvis bræmset kæresten i at aflevere den hos en møbelpolstrer der havde tilbudt et latterligt lavt beløb for den. En auktion kunne indbringe tre gange så meget.

Sætter man tingene til en krone, er der sandsynlighed for, at man skal ligge i fast rutefart til posthuset uden at få andet end motion og bedre plads hjemme. Så overvej hellere hvad du gidder at bruge tiden på, end hvilken vare der kan sælge.