Hvordan man passer på pengeoverførslerne ved køb

  1. Brug karaktersystemerne
  2. Sæt en maksimumgrænse
  3. Sikret betalingssystem
  4. Om bankoverførsler
1 På qxl findes det bedste karaktersystem. Ude i højre side ses et link til sælgerens karakterbog. Når man går ind på siden, kan man se om brugeren har fået negative karaktere - eller måske neutrale. Personligt har jeg 100% positive karakterer. Dette har betydning for hvor meget folk stoler på dels at varen kommer frem og dels at den er i orden. Som nystartet vil jeg kraftigt fraråde, at man lægger arvesmykkerne og de andre værdigenstande til salg som det første. Tøm fx reolen og sæt hver bog til 1kr. På den måde kan du få lidt karakterer, før det bliver seriøst.

Trendsales har også karaktersystem, men kun hvis man overfører penge via deres eget betalingssystem. Personligt føler jeg mig fjollet ved at bruge dette system og foreslår gerne en bankoverførsel i stedet. Men jeg køber sjældent varer via Trendales - af den simple grund at varene er for dyre, i forhold til hvad tilsvarende koster på de andre sider.
Trendsales har den geniale mulighed at man kan bytte. Dette har jeg gjort et par gange, til stor tilfredshed. Men jeg er også fritidssælger - dvs det jeg skal af med, er noget jeg ikke gidder have liggende mere. Hvis jeg kan bytte det til noget jeg mangler, er jeg bedøvende ligenglad med om det har samme værdi i penge.

Dba er det mest lusede sted at handle. Der er ingen sikkerhed overhovedet - Jo, man kan tjekke om en sælger er Cpr registreret. Men det kræver nok ikke det store geni at sno sig udenom, så behandl alle sælgere på dba som om de er skurke med hælervare - kun ude på at stjæle dine penge.
Metode:
Køb aldrig elektronik eller andre vare uden original kvitering.
Afprøv varen hos sælger før du køber - uanset det virker akavet.
Afhent altid personligt og betal ved afhentning.
Brug aldrig bankoverførsler.
Bed om en kvittering fra sælger på, at du har købt og betalt varen af ham. Hvis varen har fx stelnummer, så sørg for at dette skrives på kvitteringen.

Guloggratis.dk fungerer lige som dba og har rigtig mange brugere - derfor bør dette sted også nævnes. Der er dog ikke auktioner på siden.

Lauritz er det klart mest sikre sted at handle.

Trendsales kan have lige så mange brodne kar som dba og gul og gratis, men jeg har 7 - 9 -13 aldrig oplevet nogen.


Uanset en sælger har mange gode karakterer, kan det aldrig anbefales at overføre større mængder penge. Nogen svindlere spekulerer i at have mange småsalg de taber på, for derefter at at gå efter de store svindelnumre.
Det er virkelig ærgerligt, men nødvendigt - uanset vi er mange, der ikke kunne drømme om at fuppe.

2
Når man handler brugte ting er det som oftest for at spare penge, eller for at finde noget unikt - eller som mig, en kombination. Jeg har i mange år haft en maksimumsgrænse for, hvor mange penge jeg vil sende ud i cyberspace, med chance for at de intet giver retur. Men i og med jeg aldrig er blevet rigtig snydt, har min grænse naturligt forrykket sig. Jeg vil dog aligevel opfordre kraftigt til at nybegyndere gør det samme. Grænsen bør ligge et godt stykke under det sted hvor man vil ærgrer sig gul og blå i dagevis, hvis man bliver snydt.
Den mest almindelige årsag til at man bliver snydt er, at post.dk ikke udfører deres betroede opgave. Derfor kan det give god mening at bede om at få tilsendt sine vare som pakkepost med trac and tracenummer - uanset det i mange tilfælde er dyrt. Mxibreve sendes normalt på købers ansvar.

3
Et sikret betalingssystem kan fx være paypal eller et af de andre systemer hvor man anvender sit dankort. Det er dog stadig meget få sælgere der tilbyder denne mulighed, fordi det koster dem et gebyr. Der er dog intet til hinder for at stille sælger et spørgsmål, om vedkommende vil tilbyde denne betalingsform, hvis man er blevet særligt forelsket i en vare.
Trendsaleshandler skulle også være sikre (men som sagt har jeg ikke prøvet at stå i den situation at være blevet snydt).

4
Her til slut vil jeg lige kort forklare hvad en bankoverførsel er.
En bankoverførsel svarer til, at du lægger dine penge i en kuvert og skriver på om nogen vil være så venlige at sende dem til rette vedkommende.
Dette er den største fejl nybegyndere begår. Hvis man søger lidt på nettet, vil man se utallige købere der ulykkeligt spørger, om der dog ikke er noget at gøre - Nej, du har tabt pengene, hvis du har lavet en bankoverførsel til en skurk.
Du kan melde vedkommende til politiet, men desværre ved de brodne kar godt, at politiet har travlt med bandekrig og kontornusseri.
Skat er lidt mere interesseret, så er det en bruger med mange gennemførte handler, kan man måske få lidt moralsk oprejsning på den manglende momsregistrering (hvis der er sådanne mangler).

QXL har indført et garantisystem, som skulle give i det mindste en del af pengene tilbage, hvis varen fx aldrig bliver leveret. Men jeg synes dog at der er så mange begrænsninger i dækningen, at det mere virker som et forsøg på at imødekomme den kritik, qxl ofte har været udsat for i pressen.

Et par små fif er fx at tjekke om vedkommende nu også ejer det opgivne telefonnnummer og bor på adressen (brug fx krak.dk). Ringe til sælger og fx sige at du overfører pengene i aften (så du tjekker hvis telefon det er). Og så i øvrigt husk at tjekke karakterbøger! Er der negative karakterer, så læs hvad der står (nogen gange er de negative karakterer en fejl fra en kluntet ny bruger - andre gange dækker det netop over varer der aldrig kom, forkerte varer eller vare itu).
Lugter aktionsteksten langt væk (fx hvis noget er urimeligt billigt uden forklaring), så følg efter lugten - Langt væk!



Nedenstående er taget fra www.forbrug.dk som er en rigtig god side at se på

Betal med kort

Du er bedst beskyttet, hvis du bruger et betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, Mastercard, Eurocard, American Express eller et andet betalings- eller kreditkort) når du handler på nettet. Hvis du betaler med kort kan du nemlig altid få pengene tilbage hvis:

sælger opkræver mere, end du er blevet oplyst om, at varen ville koste
varen ikke bliver leveret
du fortryder købet ved at undlade at modtage varen
der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov
Kommer du ud for en af disse situationer, skal du først kontakte sælgeren for at få tilbageført pengene. Lykkes det ikke, kan du kontakte udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt og meddele, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i. Banken eller betalingskortudstederen har så pligt til at sætte pengene ind på din konto igen. Hvis du overfører betalingen via homebanking gælder dette ikke.