Hvilket auktionssted skal man vælge?

Der findes mange auktionssteder, men da det handler om at komme ud til så mange købere som muligt, mener jeg ikke der er nogen grund til at se på ret mange andre end:
  • QXL.DK
  • DBA.DK (Den blå avis på nettet)

Herudover kan der være mange penge i at overveje
  • Lauritz.com
  • Trendsales.dk
Hvis man har mod på at det foregår på engelsk og at portoberegning mv. bliver lidt mere kompliceret, kan man vælge
  • ebay.com
På ebay er man jaget vildt, får smidt varer i nakken fra hele verden og er derfor endnu mere i fare for at blive offer for svindel. Jeg har ikke fantasi nok til at forestille mig alle de ting der kan gå galt, men fx kosttilskud der indeholder ulækre sager og elektronik der er kopivarer som kan ødelægge eller måske sende oplysninger tilbage til sælger fra din pc... Puha. Pas På!




For og imod de forskellige salgssteder
Min erfaring siger mig, at man får langt mest ud af at sælge på Trendsales - hvis det altså er en vare der kan sælges her.
Fx er det vanvid at sætte tøj til salg på qxl, mens bøger fx nemmest kommer ud af huset ved hjælp af netop qxl. Det meste tøj på qxl ligner det man normalt vil smutte i genbrugscontaineren med og uden at sige noget ondt, kan man vist godt påstå at den gennemsnitlige Trendsalesbruger ikke læser voldsomt mange bøger.

Chancen for at varerne rent faktisk bliver betalt og afhentet er betydeligt større via qxl, fordi der er et effektivt system hvor man får en følelse af at hæfte mere for sit bud.

Trendsales er et utroligt tungt medie. Det er dårligt designet og svarer nærmest til en chat med reklamer i overtal. Der er fyldt med moderatorer (nævenyttige folk som overvåger de andre uden at få noget for det) og det hele er helt klart et projekt der er udarbejdet, for at ejerne skal tjene mest muligt.
qxl er derimod noget mere seriøst - selvom det selvfølgelig også er en pengemaskine. Her tjener ejerne dog reelt lidt på selve auktionerne, hvilket gør at man ikke bliver tæppebombet med reklamer på samme måde.
En ulempe ved qxl er at der er mange små erhvervsdrivende der sælger ragelse og ubrugeligt hø. På den måde skal købere være gode til at se sig for. De eneste gange jeg er blevet snydt via qxl, har været når jeg har købt via erhverv. Fx købte jeg engang sportstøj stort ind - det var billigt og af god kvalitet, men jeg fik tre par cykelbukser i stedet for de T shirt jeg havde bestilt. Det var ikke muligt at returnere, for manden gik under jorden og nedlagde sin qxl konto. Jeg fik ingen kvittering (der skulle jo moms på) og min eneste mulighed var at ringe til skat, og fortælle at manden havde karakterer for mange tusinde handler. Ikke at jeg fik noget ud af det, men hvis alle nu hjælper til, fungerer internethandler bedre.

Trendsales har sit eget betalingssystem hvor de opkræver et gebyr - dette er den langt mest anvendte metode, men man skal altså pålægge sin vares pris de ekstra omkostninger.
Trendsales auktioner foregår ved, at man i stedet for at skrive en fast pris for varen, sætter et flueben i "byd". Herefter er det op til de besøgende at spørge. Metoden er god til mindre og ikke så værdifulde ting.

dba er helt gratis at anvende og nu er brugeroplysninger blevet tilgængelige for alle. Der er nogle få kategorier der er kommet gebyr på. Ulempen ved dba er, at deres auktioner ikke er en del af vores kollektive bevidsthed. Den blå avis har altid været et sted man satte sine brugte ejendele til salg, for en pris man i forvejen selv havde fastlagt. Jeg har ikke selv afprøvet deres auktionssystem endnu.
Gul gratis fungerer lige som dba og har eksisteret i mange år. Jeg har dog oplevet at den har sin storhed i Jylland, hvor jeg mener den er udkommet sammen med lokale aviser. Der er massere at komme efter på Gul og Gratis og jeg har selv handlet via siden et par gange. Gul og gratis er dog ikke gratis i alle kategorier, fx koster det nu gebyr at sælge både, boliger og andre dyre varer.

Hvis man gerne vil sælge dyre designermøbler eller måske den antikke spisestue fra moster Fie, vil jeg helt klart anbefale Lauritz.com Selvom deres efternavn er COM er det et dansk firma, med adresse mange steder i landet. Ulempen ved Lauritz er, at man ikke kan sætte en mindstepris - man tager altså chancen. Men det er også en ulempe at det kan være svært at gennemskue hvor meget det egentlig koster i gebyrer - også for dem der byder. Lauritz har en rigtig god service ved at man kan e-maile dem et billede og så kan de på forhånd sige om det er en vare de mener kan indbringe minimum 1000kr. Det kan være lidt overraskende svar man får, men brug den også hvis du er i tvivl om en vares pris (selvom du vil sætte det til salg et andet sted).
Personligt vil jeg hellere sælge fx et større møbel 1000kr billigere via qxl, end have besværdet med at transportere møblet til Lauritz.