Den mest almindelige svindel på QXL

Ja, det er selvfølgelig en påstand, men nu endte jeg selv i fælden forleden, og "kom til" at snuse i nogle kategorier, jeg normalt ikke besøger.

Det drejer sig om en sælger med et danskklingende navn, med rigtig mange salg og med garantibetingelsen: "ingen".
Sælgeren var en privat dame i en forstads by, men da jeg modtager vindermailen, er afhentningsadressen på Amager.
Mailkorrespondance sker med ringe danskkundskaber og uden navn på afsender. E-mailen der korresponderes fra, er en anden end den opgivne fra QXL.

Jeg var for hurtig til at byde, havde en dårlig dag og så fx ikke at sælger havde mange hundrede nye varer til salg uden garanti. Bare den ene elektroniske spilledims min søn skulle bruge, var der 25 nye af på samme auktion. Jeg så dog at sælger havde 100% positive karakterer, men glemte at tjekke, at der faktisk kun var afgivet karakter for under en fjerdedel af handlerne.
Hvis sælger er typen, der først afgiver karakter når køber har afgivet sin, så afholder det mange købere fra at afgive neutrale eller negative. Sælger vil formodentlig hævne sig og det er en billig dims ikke værd.


Jeg skrev så til QXL for at spørge, hvad man gør med:
En sælger med mange nye varer, der ikke er registreret som firma og ligefrem skriver at der ikke gives garanti.
En sælger der må formodes ikke at være den vedkommende giver sig ud for.
En sælger der ikke får noteret i auktionen hvor i verden varen skal afhentes.

Først fik jeg svaret, at man skulle se i karakterbogen inden man handler og lade være, hvis man ikke følte sig tryg. Herudover var der det fantastiske råd, at jeg havde ret til at annullere handlen, hvis sælger ikke ville lade mig hente varen på hendes adresse.
Åh gud, det var den første... jeg tiltror QXL at de mindst eftertænksomme medarbejdere sider i en afvisningskø, så man opgiver at spørge mere uddybende.

Jeg har ALTID ret til at fortryde handlen, hvad i alverden er det for noget sludder at stikke mig. Det er mig derudover helt ubegribeligt, at en medarbejder kan finde på at skrive, at jeg skal se i karakterbogen, når jeg spørger hvordan man forholder sig, når man opdager åbenlyst svindel som det beskrevne.


Jeg prøver så at forklare situationen en gang til og gør opmærksom på, at jeg gerne vil fortælle min blogs læsere, hvordan man helt konkret forholder sig i situationen.
Herefter kommer en ny medarbejder på banen og giver den første ret:

Høflighedsfraser...
"Vi kan tilbyde at skrive til sælger, men vi baserer os på erfaringen med vores brugere, og som [BIP] skriver, ser der ikke ud til at være ugler i mosen. Jeg videresender ligeledes din henvendelse til en kollega til orientering."
høflighedsfra...


Okay, en ting er at almindelig sund fornuft ikke trænger ind, en anden er, at der igen ikke svares på mit spørgsmål.
Nu er jeg ikke typen der giver op, så jeg skriver endnu engang. Jeg har ikke lyst til at skrive dette blogindlæg, uden at have en konkret vejledning i, hvordan man forholder sig ved mistanke om svindel.

Jeg har jo netop set, at der i fx smykkekategorien gemmer sig utallige "private" sælgere, med mængder nye varer til salg, uden garanti (alle selvfølgelig i æææægte guld, stemplede å det hele). Og det var bare den ene kategori jeg tjekkede...

Derfor sender jeg så denne besked:
Jeg er nød til at beskrive, at QXL er fløjtende ligeglade med, om sælgere er svindlere, udgiver sig for at være en anden end de er, eller om der i mod gældende lovgivning ikke gives garanti, samt at tydeligt erhvervsdrivende udgiver sig for at være private.

Jeg har stadig e-mail adressen, til den journalist der fulgte historien (om da QXL blev dømt for ikke at have overholdt sin forpligtigelse, til at gøre opmærksom på fortrydelsesretten) og overvejer at gøre opmærksom på, at kundeservice stadig er fløjtende ligeglade med om loven overholdes eller ej. Godt man ikke er kommunikationsmedarbejder hos jer ;-)

Så blev min mail sendt til kundeservicechefen.


Herefter kom først følgende svar fra en anden medarbejder, der refererer til den sælger der startede mit spørgsmål:

høflighed...
"Sælger har lov at levere vare fra lager, som i mange tilfælde ikke ligger på den adresse man står registreret på hos QXL. Dog i et sådant tilfælde bør man erhvervsregistrere sig.
Jeg har bedt sælger om netop dette før vedkommende kan handle igen hos QXL.
"
Høflig....

Herefter en udredning fra chefen, der i bund og grund sagde det samme. Blot lidt uddybet.
Der var dog to positive udmeldinger fra chefen. Dels at QXL er i løbende dialog med Skat om mistænkelige sælgere, og dels at kundeservice nu er orienteret om, hvorledes man håndterer lignende sager fremover.



Jeg fik dog ikke svar på, hvordan man som køber skal forholde sig til lignende sager, men det kunne jo være interessant at høre fra jer andre, om I kan komme nogen vegne uden at have så hårdtslående argumenter, at chefen kommer i tale.
Jeg synes ærlig talt også det er påfaldende, så lidt QXL i øvrigt gør ud af at oplyse om samarbejdet med Skat. Desværre har QXL glæde af alle handler og derfor nok ikke det helt store motiv, for at reklamere med denne lille detalje. Eller også er det fordi, detaljen er så lille at den er ubetydelig?

Det ærgrer mig, at det skal være så svært at få kundeservice. Men det ærgrer mig egentlig endnu mere, at QXL ikke som udgangspunkt siger "tak for oplysningerne, vi kigger på det og vender tilbage".
Det var så nemt lige at have en tjekliste ved sit kundeservicebord, så alle henvendelser ikke blev behandlet, som om spørger var alternativt begavet.

En helt gratis løsning på samtlige problemer, fra mig til QXL (som jo læser med): En fin orangerød knap med teksten FORTRYD, sådan ca ved siden af knappen, hvorpå der står KONTAKT SÆLGER.
Konsekvensen kunne fx være et dødningehoved og en tekst med ordene: Du får aldrig i livet lov at handle med denne sælger igen - eller noget...
Vupti, kun en taber - QXL, som så til gengæld høster på troværdighed og styren smukt udenom den grimme, grimme presse og nogle onde dommere.

Men måske var tiden i virkeligheden inde, til at sælge QXL.dk?
Den burde kunne give lidt mere end de 45kr domæneregistreringen koster :-)


Bare lige et par afsluttende ord om hvad jeg personligt får ud af mit møde med en svindler. Til advarsel, skræk, morskab, eller hvad du lyster:

Sagen er nu den, at jeg selvfølgelig nægter at handle med sælgeren, og derfor, trods fortrydelsesretten, står til en negativ karakter (for en aflyst handel), som jeg end ikke kan kommentere på.
Dette til trods for, at Kundeservicechefen endte sin e-mail med ordene:
Tak for hjælpen


PS
Jeg beklager, men jeg kan simpelthen ikke modstå fristelsen til at hænge en tilfældig sælger ud:
Her er der en "privatperson" bosiddende i "Sverige", der skriver på engelsk at man har 7 dages garanti. Vedkommende har 1274 karakterer, 414 auktioner kørende dags dato og 3314 gennemførte salg på godt 7½måned.
Der er tydeligt tale om dropshipping - herom kan google fortælle ;-)

Og så har han oprettet salg af håndklæder i kategorien "Altankasser".

http://www.qxl.dk/pris/bolig-indretning-hvidevarer/altankasser/cars-black-frotthaandklaede-t174/v/an576338634/


Er der nogen der orker at give kundeservice besked?